Campventure, avontuurlijk kamperen

Road trip met de daktent naar de Lofoten

Top road trip met de daktent naar de Lofoten.

Uiteraard gebruiken we onze eigen daktenten voor onze road trips. Deze keer zijn we naar de Lofoten gereisd, helemaal in het noordwesten van Noorwegen. We hebben ervoor gekozen om deze road trip de Adventure III (op de bus) en de Adventure V (op de offroad trailer) mee te nemen. Beide zeer comfortabel en snel op te zetten. Wel zo handig bij de wisselende weeromstandigheden aan de Noorse west kust.

In deze blog nemen we je mee op  onze reis van Lochem naar het noorden van de Lofoten en weer terug. Uiteraard met wat leuke tips waar je perfect wild kunt kamperen en waar je leuke campings kunt vinden.

Onze uitrusting voor een top road trip.

In eerste instantie wilden we alleen met de bus op reis gaan naar het noorden, maar enkele weken voor ons vertrek sloeg de gebrek en ruimte stress toe. In principe is onze bus met 1 daktent groot genoeg voor ons. Twee personen slapen achter in de bus, en twee boven in de daktent. Echter kun je dan niet al te veel meenemen. En we wilden nogal wat spullen meenemen om onze trip helemaal top te maken. Hieronder zie je een kleine samenvatting van onze uitrusting voor deze geweldige road trip.

– Een opblaas kano
– Driepoot met grill en grote pan
– Gietijzeren pan
– Veel vishengels en kunst aas
– Winterkleding en regenkleding
– Wandelschoenen
– Film en foto apparatuur
– Stoelen
– Bijl en een brander
– Water filters om water uit de natuur te halen

Kortom van alles en nog veel meer om ervoor te zorgen dat ons niets zal ontbreken tijdens onze road trip door Noorwegen

wat neem ik mee op een road trip naar noorwegen

Onze route naar de Lofoten

Om zo noordelijk mogelijk te beginnen in Noorwegen hebben wij ervoor gekozen om vanaf Hirtshals naar Bergen te gaan met de boot. Je gaat dan ongeveer om 20.00 op de boot om de volgende middag rond 12.30 aan te komen. Ideaal. Achteraf was het ook een goede optie geweest om via Kiel naar Oslo te varen. Dit is korter en een stuk sneller echter meestal is deze overtocht een stuk duurder. Wij hebben onze overtocht geboekt bij Fjordline.

Vanuit Nederland zijn we naar Hirtshals gereden. Bij ons vandaan is dat ongeveer 850 km rijden, goed te doen in 1 dag dus. Een leuk tip voor Hirtshals. Mocht je hier wat tijd overhebben, dan kun je met de auto het strand oprijden net iets ten oosten van Hirtshals. Zeker bij mooi weer een aanrader.

met de auto op het strand in denemarken strand hirtshals

De overtocht naar Bergen is prima te doen. Je moet een kleine hut bijboeken, waar je met 4 personen in kunt verblijven. Op de boot naar Bergen kun je uiteraard ook dineren. Een aanrader is, om gebruik te maken van het uitgebreide buffet. Dit buffet was uitstekend.

Aankomst in Bergen

Om 12.30 zijn we aangekomen in Bergen, nu kan ons kampeer avontuur in Noorwegen pas echt beginnen. We hebben ervoor gekozen om zo snel mogelijk naar richting Trondheim te rijden en vanaf daar de FV17 langs de kust naar Bodø te nemen. Zo snel mogelijk blijkt een relatief begrip te zijn. Want snel gaat dat zeker niet, we mogen niet harder dan 70 km/h rijden. En maar goed ook want er is ongelooflijk veel te zien. Dit ondanks de aanhoudende regen.

Bergen naar Trondheim

Je zou het niet zeggen als je de foto’s ziet, maar dit is de hoofdweg van Bergen naar Trondheim.
route van bergen naar trondheim
Ondanks het slechte weer is dit een prachtige route. Vooral wanneer je bij Øvre Årdal komt, denk je heel even dat je echt een verkeerde route hebt genomen, een smalle weg met heel veel haarspeldbochten. Voor ons geen probleem, maar wanneer je met een grote camper of caravan rijdt, is het best een uitdaging denk ik.

route van Bergen naar Trondheim 5

Een groot deel van deze route gaat over een behoorlijke hoogvlakte. In ons geval was er ook nog erg veel sneeuw te zien (midden juli). Wanneer het weer wat beter was geweest, waren we hier zeker gestop om te overnachten. Er zijn op deze route tussen Øvre Årdal en Dombås ongelooflijk veel locaties waar je kunt wild kamperen. En niet alleen met een daktent maar ook met een caravan, camper of tentje. Zorg op dit traject wel voor een goede slaapzak, want het kan heel koud zijn.

route Bergen naar Trondheim 7

Ergens op 200 km van Trondheim werd het weer wat beter, dus hebben we daar in het wild overnacht. Uiteraard met een kampvuur. We hebben hier heerlijk geslapen. Wel al vreemd dat het zo lang licht is.

Wild kamperen in noorwegen met een kampvuur

Hier hebben we voor het eerst onze nieuwe driepoot uitgeprobeerd door nacho’s met kaas te maken. En het is uitstekend gelukt. De volgende ochtend zijn we weer vroeg vertrokken richting Trondheim. Deze keer doen we Trondheim niet aan, maar rijden we verder naar Steinkjer. De hele weg is overigens weer prachtig en zeer afwisselend, bergen, bossen, weilanden en veel rivieren en zee. Eigenlijk zou je wat meer stops moeten maken, maar ja we moeten toch echt verder naar het noorden om zo veel mogelijk tijd op de Lofoton door te brengen.

Steinkjer naar Bodø

Deze weg is echt geweldig. Bij Steinkjes begint de FV17 (Kyrstriksveien) een van de mooiste kustwegen van Europa. Neem gerust een dag of 5 voor deze prachtige weg en bezoek en van de mooie eilanden, zoals Vega en Leka echt de moeite waard. Helaas was het weer bij ons wat minder, met regen en mist waardoor we er net iets minder van hebben kunnen genieten.

wild kamperen in noorwegen met de daktent en daktent trailer roadtrip door Noorwegen met de daktent

Onze eerste stop was in een prachtig bosgebied, waar overal prachtige locaties zijn waar kunt wildkamperen, maar dan met voorzieningen zoals een biotoilet en een tafel met een bankje. Geweldig. Na deze stop zijn we verder gereden naar eiland Leka. Dat is een klein eiland wat met een van de vele ferrie diensten is te bereiken. Alleen Leka is al zeer de moeite waard om te bezoeken. Prachtige kust met zoals overal in Noord Noorwegen, ongelooflijk helder water.

met de daktent op Leka Noorwegen FV17 Leka Noorwegen gezien vanuit de daktent

De volgende stop na het prachtig Leka en het misschien nog wel mooiere Vega. Ook een geweldig eiland in het Noorden van Noorwegen. Vega is wat groter dan Leka en heeft dus ook wat meer te bieden. Hier hebben we twee nachten overnacht op een camping om een beetje bij te komen. Het weer was hier uitstekend, zoals je kunt zien op de foto’s. Vegacamping, zoals deze camping heel toepasselijk heet, is zeer aan te bevelen. prachtig gelegen aan een meer vol met forel. Dus neem je hengel mee!

vega top bestemming in Noorwegen ook voor wild kamperen mid zomer nacht in Noorwegen Vega Noorwegen top bestemming Vega Noorwegen 1500 traptreden

Wil je wat actiefs doen op Vega, ga dan de 1500 traptreden beklimmen (Vegatrappa). Ik waarschuw je alvast, het is echt een behoorlijke klim. Maar zeer zeker de moeite waard.

Helaas hebben we Vega na twee overnachtingen moeten verlaten om verder naar het noorden. Wederom hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk de FV17 (Kyrstriksveien) te volgen richting Bodø. Dit moet een prachtige weg zijn, en dat was het ook, maar we hebben er door het slechte weer niet veel van kunnen zien. Omdat het zoveel regende hebben we geprobeerd zo veel mogelijk kilometers te maken, ook omdat we twee dagen later onze oudste dochter bij het vliegveld van Bodø op moesten halen. Het slechte weer heeft ons doen besluiten om deze keer op een camping te gaan staan, dit is de camping kjellingstraumen geworden. Een beetje sjofele camping met een hele enthousiaste beheerder. Het schijnt hier geweldig te zijn om te vissen. Mede door het slechte weer hebben we daar geen tijd voor gehad.  Vanaf deze leuke camping vertrekken we de volgende ochtend naar Bodø naar het vliegveld. We stoppen nog wel even bij de Saltstraumen. De krachtigste getijenstroom ter wereld. Ongelooflijk om te zien hoeveel water hier doorheen stroomt.

saltstraumen Noorwegen getijenstroom
Saltstraumen getijenstroom

Bodø naar de Lofoton

Onze overtocht naar de Lofoten ging niet helemaal zonder stres. Omdat onze dochter om 18.15 aan kwam op het vliegveld en de check-in bij de ferry naar Moskenes om 19.15 zou sluiten, hebben we geen boeking voor de boot gemaakt. We gingen dus op de gok, dat er nog een plekje voor ons vrij zou zijn. Ondanks dat het vleigtuig 45 min vertraging had, waren we nog net op tijd om mee te gaan. En gelukkig was er nog genoeg plek vrij.
De overtocht van Bodø naar Moskenes duurt ongeveer 3 uur en 45 min. We komen dus net voor 24.00 aan bij Moskenes. Hier hadden we niet zo goed over nagedacht. Je komt met een hele ferry vol met vakantiegangers, campers en daktenten tegelijk aan op een heel smal stukje van de Lofoten. Het was dus bijna vechten om een leuke plek. Dus denk jij erover om met een ferry naar de Lofoten te gaan, neem dan een ferry eerder, of ga niet naar Moskenes maar naar een plaats verder naar het noorden, waar iedereen zich wat sneller verspreid, bijvoorbeeld Lødingen.

De eerste nacht hebben we vrijwel alleen op een betaalde parkeerplaats gestaan. met een geweldig uitzicht.

overnachten op een parkeerplaats op de Lofoten

Deel

Share on facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp

Campventure daktenten nu online bestellen

Campventure gaat online!

Campventure.nl gaat online! Eindelijk is het zo ver! Eindelijk kunnen we onze passie voor avontuurlijk kamperen met jullie delen. Onze eerste daktenten zijn binnen, en

Kamperen met een elektrische auto en daktent

Kamperen met een elektrische auto

Wij zijn echt van het wildkamperen, midden in de natuur weg van alle stress en drukte. De meeste van onze klanten hebben dezelfde voorkeur voor

road trip met een daktent van campventure door Noorwegen

Road trip met een daktent

Wat is er mooier dan de auto in te springen en direct te beginnen aan een nieuw road trip avontuur. Met een daktent wordt dat